• وبلاگ : 
  • يادداشت : ولايت فقيه در نگاه مقام معظّم رهبري:
  • نظرات : 0 خصوصي ، 13 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + شبنم 
    منبع را چرا ننوشته اي . منبع مطلب را هم مي گذاشتي .

    سلام

    وبلاگ زيباييست . تبريك مي گم . لطفايه سري هم به ما بزنيد

    سلام

    وبلاگ زيباييست . تبريك مي گم . لطفايه سري هم به ما بزنيد

    با سلام خدمت دوستان گرامي :

    با تشكر از فهاليت هاي ترويج فرهنگي ، مذهبي براي بالا بردن شعائر اسلامي شما دوستان گرامي مي توانيد وب سايت خدمت گزاران آقا امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در وبلاگ خود ثبت كنيد در صورت ثبت نمودن مي توانيد به وب سايت ما سري بزنيد.

    يا مهدي

    + شهاب 
    «حكومت اسلامى هيچ يك از انواع حكومت‏هاى موجود نيست. مثلاً استبدادى نيست كه رئيس دولت مستبد و خودرأى باشد، مال و جان مردم را به بازى بگيرد و در آن به دلخواه دخل و تصرف كند، هركس را اراده‏اش تعلق گرفت بكشد، و هر كه را خواست تيول بدهد و املاك و اموال ملت را به اين و آن ببخشد. رسول اكرم(ص) و حضرت اميرالمؤمنين(ع) و ساير خلفا هم چنين اختياراتى نداشتند. حكومت اسلامى نه استبدادى است، نه حكومت مطلقه، بلكه مشروطه است. البته نه مشروطه به معناى متعارف فعلى آن كه تصويب قوانين تابع آراء اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره، مقيد به يك مجموعه شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم(ص) معين گشته است.»[
    + sara 
    ...با سلام مطالب رو خوندم. ممنون از اطلاعات و تذكراتتون ...خداوند كمك كنه كه حقو حقيقتو درك كنيم...همونطور كه گفتيد درك حقيقت نياز به صداقت داره و اينكه نبايد خودفريبي كنيم ... ولي منظورتونرو در رابطه با احساسي صحبت كردن نفهميدم!!!لطف كنيد مشخص كنيد..متشكرم. مواردي كه در نوشته ها ام اوردم برگرفته از تحقيقاتيست كه اشخاص اسلام شناس مورد قبول در نظام مطرح كردن مثل مورديكه اشاره شده امام خميني به راي ملت اولويت اولرو ميدادن كه برگرفته از مقاله اي بود كه سخنان ايت الله مصباح يزدي درش صحبت كرده بودن...و اينكه اقاي خامنه اي مورد كانديد واقع شدن براي ولايترو قبول نداشتن صحبتيست كه اقاي رفسنجاني مطرح كردن و لطفا در اين زمينه مراجعه كنيد به اينترنت ...برخي مطالب و سوالات از تفكرات خودمه و فكر ميكنم كه ما خودمون توان فكريمونرو بايد بالا ببريم... اقا مقداد بيشتر صحبتهاي ايت الله مصباح يزدي رو و همونطور تا حدودي اقاي جوادي امليرو مطالعه كردم و بيشتر اين مطالب در كتابخو نه هاي اينترنتي وجود داره و ممنون از پيشنهادون...امشب من نميتونم بيشتر بنويسم و شما برادران مومن و متعهد رو بخدا ميسپارم...
    + سارا 

    سلام خسته نباشيد

    بالاخره ما نفهميديم در آزمون قبوليم يا رد!!!

    انشاءالله آي دي جديدم راه افتاد خبرتون ميكنم

    مؤيد باشيد

    + شهاب 

    سلام.
    فكر مي كنم تا دير نشده لازمه اصول اساسي يك مباحثه ي علمي رو يادآور بشم.
    براي اينكه بتونيم از يك بحث نتيجه اي مناسب بگيريم مي بايست هر يك از شرايط ذيل رو رعايت كنيم:

    1_استناد به بديهيات و اصولي كه هر دو طرف اون ها رو قبول دارند و ارائه ي مستندات.
    2_اجتناب از شاخ و برگ دادن هاي بي ربط به موضوع اصلي.
    3_اجتناب از سخن گفتن احساسي و شعارگونه.
    4_احترام به طرف مقابل و دوري از تخريب شخصيت فرد.
    5_رعايت اصل صداقت و به كار بردن اون در طي بيان بحث و پذيرفتن دلايلي كه منطقي و مستدل هستند.

    +

    نوكرتيم آقا جون

    سلام ممنون ازعكس زيباتون

    + مقداد 

    سايتهايي براي مطالعه :

    http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?id=28602

    http://www.balagh.net/persian/feqh/library/02/index.htm

    http://www.andisheqom.com/Files/velayat.php

    http://www.porsojoo.com/fa/taxonomy/term/443

    مطمئنا با مطالعه سايتهاي بالا به جوابهاي خودتون ميرسيد

    موفق باشيد

    پاسخ

    سلام . خدا قوت . ممنونم از بحث اساسي و ريشه اي تون. از ذكر منابع و مآخذ هم متشكرم.
    + مقداد 

    مجبور بودن !!!!! اجبار در بيعت !!!!!!!!

    كدام اجبار ؟؟؟؟؟؟؟

    پذيرفتن اين نظام به همه پرسي گذاشته شد و بيش از 95 درصد مردم به اين نظام و اين شيوه حكومتي راي دادن و طرفداران نظريات ديگر و مخالفين نظريه ولايت فقيه هر چه تلاش كردند موفق نشدند مثل: جبهه ملي - نهضت آزادي - منافقين - حزب توده و ......

    در مورد ميزان راي آقاي رفسنجاني ..... انتخابات مجلس خبرگان فكر كنم پارسال برگزار شد و ميزان راي ايشون هم مشخص ..... تا حالا كه ايشون رئيس مجلس خبرگان نبودن ...... براي بار اوله كه رئيس مجلس خبرگان شدن ......

    سوال بنده رو جواب نداديد : براي يافتن جواب سوالاتتون كتابهايي رو كه گفته ام خوانده ايد يا نه ؟؟؟؟؟ آيا بهتر نيست وقتي انسان نسبت به مساله اي شبهه و ايرادي دارد ابتدا مطالعه كند و اگر بعد از مطالعه باز هم جواب نگرفت اقدام به نامه نگاري با اسلام شناسان ( نظير آيت الله جوادي آملي - آيت الله مصباح يزدي - آيت الله مظاهري - آيت الله سبحاني و ..... )بكند ؟؟؟؟

    براي فرستادن اين كتابها براي شما نيازي به آدرس شما نيست .... اين كتابها در صورت تمايل شما از طريق ژست هوايي فرستاده ميشوند و بنده شماره بارنامه را به شما ميگويم و شما با مراجعه به فرودگاه مهر آباد كتابها را تحويل ميگيريد ..... اگر موافقيد تا من اقدام كنم .....

    + sara 
    .......
    از اونجاييكه رئيس شوراي مصلحت نظام و خبرگان هر دو ايت الله رفسنجاني هستن اين بود كه با تداعي شدن اسم ايشون در ذهنم بجاي خبرگان به اشتباه شوراي مصلحترو نوشتم ...
    اما اقاي خامنه اي كلا معتقد به اين بودن كه فرد نميتونه براي مسئله اي همچون ولايت كانديد بشه و بعد از مدتي نظرشون عوض شد...
    اما اينكه ميفرماييد مجلس خبرگانرو مردم تعيين ميكنند بايد پرسيد فكر ميكنيد در حال حاضر اقاي رفسنجاني بعنوان كانديداي دوره بعدچقدر راي ميارن????
    هر چند كه از هر گوشه نظام دستي از دستهاي وابستگان ايشون بيرونه...بنده كه فكر ميكنم تا زمانيكه ايشون زنده هستن رئيس اين مجلس باقي خواهن ماند حالا مردم چي بخوان ان ديگه ياد مهم نيست....چراكه باز اصل بر اين گذاشته شده كه اشخاص كانديد شده براي خبرگان باز بايد در حدو صلاحيتي باشند كه خود روحانيون انرا تشخيص ميدهند و نه مردم...و اين روحانيون البته وقتي لفظ مردم را بكار ميبرند منظورشان اندسته مردمي هست كه اسلام شناسو فقيه شناس هستند...
    واما اينكه بهر حال تعيين رهبر و نظارت بر عملكرد رهبر و بر کناري رهبر بدست گروه خاصي هست اين خود بنوعي تضاد با تفكر ولايت مطلق فقيه رو نشون ميده كه امام خميني پايه اصلي اونرو بنا نهادند...
    و البته خودشما بهتر ميدونيد كه امام خميني معتقد ‏بوده كه ميزان راي ملت هست‌....و بارها ميگفتند بگذاريد خود مردم انتخاب كنند. ‏حتي اگر مردم برخلاف صلاح خود راي دادند نيز راي آنها ‏متبع هست‌‌. همچنين مردم حق تغيير حكومت را هم دارند.و در در تفسير گفته ايشون ميخوندم كه جهان ما جهان حكومت متوسطان بر متوسطان است‌، نه حكومت نخبگان ناب بر مردم ناب‌, يا بقول فرمايش شما حكومت مطلق فقيه بر مردم صالح...
    در دين مبين اسلام همه شهروندان با هر دينو مذهبي شهروندند و حق راي دارند و بين حقوق و ايدئولوژي تفاوت وجود داره...افراد مي‌تونن از نظر اعتقادي ـ ‏ارزشي هم ديگر را نپذيرند , اما حقوق انساني و شهروندي آنها برابره...بنظر مياد كه اين مسائل جز بحرانهاي ايدئولوژيكي هستند كه جامعه براي پاسخ اونا تقاضاي بالايي داره...وقتي شما ميريد پاي صندوق راي كه بعنوان مثال به نمايندگان مجلس خبرگان راي بديد ميبينيد كه همه جا داد ميزنن كه نمايندگان مجلس خبرگان رهبري بايد كساني باشند كه به ميان مردم رفته و توان حل مسائل كلان اجرايي كشور را داشته باشن...بسيار خوب اصلا ما ميگيم كه هر كسي نميتونه اونچه رو كه فقها و عالمان تشخيص ميدن تشخيص بده بسيار خوب ولي اين باز به اين مفهوم نخواهد بود كه ولي فقيه بقول شما كشف شده از طرف گروه خاصي مبري از هرگونه اشتباهو خطايي هست و ما كه اختيار سرنوشت خودرو به جبر و نه از روي اگاهي و شناخت صد در صد بدست او داده ايم بايد در حد بت او رو بزرگ بشماريم و پرستشش كنيم....اگر اينگونه بود كه وقتي مردم حضرت عليرو تا حد مافوق بشري بالا ميبردن او سعي نميكرد اونهارو از چنين انحرافاتي بازداره....چراكه كه اومعتقد بود ولايت مطلق اذان خداونده و اوست كه قابل ستايشهاي مافوق و برتر هست...ولي فقيه در حكومت اسلامي برطبق نظر امام خميني ولايت بر اجراي احكام و دستورات الهي دارد و لاغير...او فقط يك مجريست يعني لفظ مطلق مربوط به شخص فقيه و نه مربوط به مردم.... ولي فقيه كسيست كه او را ولي مسلمين يا ولي امر مي‌نامند، يعني كسي كه هدفي جز رساندن مسلمين به ارزش‌هاي والاي انساني ندارد، و ولي فقيه جز امامي براي امت و رهبري براي رساندن آنها به ارزش‌هاي انساني نيست.انتصاب مجريان پاك و معصوم جهت پياده كردن قوانين الهي ارزوي همه مردمه ... اگر ولي فقيه تونست جامعه رو براي ايجاد حكومت الهي اماده كنه و مردمرو در اينراستا سوق بده و مردم نيز با ميل خود زمام امور رو بدست او سپردند انوقت ميتونيم بگيم عدالت الهي در حال شكل گرفتنه ولي اگر قرار شد مثل معاويه و يزيد با كودتا و مثل خلفاي راشدين با حيله حكومت اسلامي رو بعنوان زمامدار مديريت كنند كه ديگه جايي براي ايجاديك فضاي پاكو روحاني باقي نميمونه..معناي ولايت فقيه در فقه اسلام، صاحب­اختياري فقيه است نسبت به کساني که فقيه نيستند. ولي چون فقاهت ممکن است نسبي باشد و مطلق نباشد، ولايت او هم ممکن است نسبي باشد و مطلق يعني در تمام موضوعات، نباشد....بنده قبل هم گفتم با مسئله ولايتو ايجاد حكومت اسلامي مشكلي ندارم مشكل بنده با شناسايي ولي و ايجاد حكومتي نه مثل حكومتهاي اسلامي كه از بدو اسلام تا بحال يكي بعد از ديگري روي كار امدند و مردمرو به سوي يك جامعه مريض سوق داده اند...در جامعه ما حتي اختيار رهبر هم بدست رهبران ديگريست و اختيار مردم باز در دست اين عده كه خود را پل ميان رهبر و مردم ميدانند...ما يك ولي نداريم ما چندين ولي داريم ...و هر كدام با قدرتهاي مستقلي كه دارند....مردم اگر هم به خلفاي راشدين راي دادند ديدي كه حضرت علي هم در كنار مردم بود و هيچگاه از اونها دوري نكرد بلكه بعكس به ارشاد اونها پرداخت و اين تاواني بود كه خود مردم دادند اخر سر هم افتادن بدستو پاي حضرت علي...درست مثل اينه كه شما يه انتخاب غلط ميكنيد و بعد تاوانشو بايد پس بدي...اگر همون خلفاي راشدين حقو ناحق نميكردن ايا فكر ميكنيد حضرت علي با اونا مشكلي پيدا ميكرد???سوال من اين بود كه مسئله اجتهاد و فقه انزمان هم بود و عده اي در اجتماع اينكار رو ميكردن طبقه اي كه فقيه بودن اما مشكل اصلي سر حقو ناحقايي بود كه انجام ميشد و مسئله بيت المال بود كه خيلي بغرنج شده بود و همينطور فساداي مالي و اخلاقي....توازن اجتماع بود كه بهم خورده بود و فقيرو غني بوجوداومده بود ...لذا ميبينيم كه حضرت علي در نامه اش به مالك اشتر مينويسه حكومت داراي اين وظايفي است كه اون وظايف رو افراد با تقوي بايد انجامبدن...و مسئله تقوي هم هيچ ربطي به حوزوي بودنو غير حوزوي بودن اشخاص نداره...اگر كسي فت حوزه و فقيه شد ايا لزوما متقي هم هست...يا ابتدا بايد شرط رو به تقوي داد???....خودتون به عقلتون رجوع كنيد انشائالله موفق باشيد ...
    پاسخ

    رهبر معظم انقلاب اسلامي در در ديدار با دانشجويان و نخبگان کشور : البته نبايد با مسئولان معارضه و دشمني کرد، اما اين حرف به معناي انتقاد نکردن و مطالبه نکردن از مسئولان مختلف از جمله رهبري نيست چرا که مي توان در عين صفا و دوستي، انتقاد هم کرد.ايشان در پاسخ به سئوال يک دانشجو درباره تبيين حدود ضد ولايت فقيه افزودند: ضديت يعني دشمني کردن، اما اگر کسي معتقد به مسئله اي نبود ضد آن نيست.همچنين ، حضرت آيت الله خامنه اي درباره برخي مسائل که در زمينه سخنان رهبري در ديدارهاي خصوصي مطرح مي شود افزودند: اگر به دلايلي از جمله آگاه شدن دشمن، مصلحت نباشد که سخني بيان شود، طبعاً نه آن حرف و نه خلاف آن گفته نخواهد شد، بنابراين حرفهاي بنده، همان مسائلي است که در ديدارهاي مختلف با مردم و مسئولان بيان مي کنم و ايجاد اين شائبه که رهبري در جلسات خصوصي، مطلبي خلاف حرفهاي عمومي خود بيان کرده است، صحيح نيست.خواهر گرامي saraي گرانقدر ، سلام. خوشحالم از اينكه بعد از يك وقفه ي تقريبا طولاني(دو روزه) به بحث برگشتيد. شائبه ي مورد نظر در ذهن اينجانب در مورد شما از دفاع بي چون و چرا و چشم بسته ي حضرت عالي از د. سروش پديد اومد كه الحمدلله شما اون نظريه رو با اين نوشته رد كرديد. در ضمن لطف بفرماييد بحث رو احساسي نكنيد و از روش معمولتون دست برداريد و ازشاخ و برگ دادن سياسي و احساسي به موضوع ، اجتناب بفرماييد و صرفا مباحث رو ريشه اي و بر اساس منطق ادامه بدهيد. و براي نقل قولهاتون منبع و مأخذي مستند معرفي بفرماييد. ممنون مي شم. اين كه مي فرماييد مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(دام ظله العالي) اول مخالف موضوع بوده اند و سپس چون رهبر شده اند موافق شده اند يك دروغ است. براي اثبات اين دروغ به تاريخ انقلاب مراجعه بفرماييد. خواهيد ديد كه حضرت آيت الله خامنه اي در كنار بزرگاني همچون شهيد علامه استاد مطهري و شهيد آيت الله دكتر بهشتي و آيت الله منتظري و حجة الاسلام هاشمي رفسنجاني و ساير اعضاء شوراي انقلاب در زمره ي پديد آورندگان اصل اساسي و مترقي ولايت فقيه براساس فقه ناب شيعه در قانون مترقي اساسي نظام متعالي جمهوري اسلامي بوده اند . پس چگونه مي شود كه خودشان مخالف گفته ها و نوشته هاي خود بوده باشند؟! در ضمن يك بار ديگه عرض مي كنم كه موضوع بحث ولايت فقيه و مشروعيت آن بر اساس دلايل عقلي و نقلي و حدود انطباق آن با شرع مقدس اسلام است نه كوبيدن افراد با چشماني بسته .

    سلام

    تو عزيز مصطفي / بابي انت و امي

    من هر جا عكس آقا رو ميبينم اونجا احساس آرامش مي كنم .

    موفق باشيد - يا علي