• وبلاگ : 
  • يادداشت : ولايت فقيه از ديدگاه استاد شهيد علامه مرتضي مطهري:
  • نظرات : 0 خصوصي ، 22 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + شهاب 


    سلام و عرض ادب و خدا قوت به هر دو بزرگوار.

    خواهر بزرگوار sara خانم گرانقدر و برادر ارجمندم آقا مقداد گل.

    تا اينجا كه خدا رو شكر با جديت شما عزيزان بحث خوب پيش رفته و به نظر حقير نتايج خوبي گرفته شده كه حداقل اون اينه كه هر چند دير اما بالاخره متوجه شديم sara خانم با اصل ولايت فقيه تقريبا مشكلي ندارند و صرفا در نوع برداشت ها از اين اصل و اينكه در عمل چگونه پياده مي شه و يا شخصي كه به عنوان وليّ فقيه انتخاب مي شه ، صلاحيتش چگونه مشخص مي شه و ... مورد اختلافه. كه فكر مي كنم در همين مباحث صحبت كنيم بهتره.
    ضمن اينكه از شما عزيزان به دليل اينكه فرصت كمي دارم و نتونستم اونچنان كه بايد در بحث شركت كنم عذر مي خوام. موفق باشيد ان شاء الله.

    + سارا 

    براي شادي روح شهدا

    شهداي گمنام

    بخصوص شهيد مطهري صلوات

    سلام دوست خوبم
    با مقام پانزدهم از مجموعه مطالب صد ميدان به روز هستم
    و منتظر نظرات پربارتان
    [گل]
    + *-* 
    سلام
    + مقداد 

    (اگرحکومتى به زور و قهر هم بر جامعه غلبه پيدا کرد، مشروع نيست)

    قانون اساسي ايران كه اصل ولايت فقيه در اون آمده به راي مردم گذاشته شد ..... علاوه بر اين مردم هم به نوع ساختار حكومت ( جمهوري اسلامي ) راي دادن ..... كجا زور و اجبار بوده ؟؟؟؟؟؟

    قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران که طي همه‌پرسي سال 1385 به تصويب رسيد؛ در فصل هشتم و در اصول 107، 108 و 111 به موضوع خبرگان پرداخته است..... پس همه چيز با راي و موافقت مردم بوده نه زور و اجبار .....

    گفتيد آيا حضور خبرگان اختيار رهبر رو به نسبي تبديل نميكنه؟ ..... نه چرا تبديل كنه ؟؟؟؟ اگر مطلق نباشه و نسبي باشه ديگه اطاعت از حكمش معنا پيدا نميكنه .... در واقع ميشه سمبليك .... رهبري كه اطاعت از حكمش واجب نباشه كه رهبر نميشه ...... ضمنا براي پرسشها و پاسخهايي در زمينه ولايت فقيه به اين سايت مراجعه كنيد :

    http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=2&id=21

    و همچنين براي بيان پرسش خودتون و دريافت پاسخش به اين سايت مراجعه كنيد :

    http://www.qabas.org/

    + مقداد 
    فرض كنيم حرف شما در مورد اينكه ولي فقيه با راي مردم انتخاب بشه درست باشه ...... مثل اينكه فراموش كرديد كه آقاي خامنه اي (حفظ الله ) دو دوره با راي مردم به عنوان رئيس جمهور انتخاب شدن .... اونهم بالاترين رايي كه يك رئيس جمهور آورده در تاريخ اين 28 سال انقلاب (به نسبت افراد شركت كننده ) .....
    + sara 
    مرسي از توضيحاتتون منظور بنده از اينكه اين جمله رو گفتم ( قدرت افتاد در دست يك طبقه خاص طبقه اي كه نه به شرط تقوي , و بشرط عالم بودن , بلكه صرفا بشرط حوزوي بود بايد وارد ميدان قدرت ميشدند) منظور خبرگان نبود بلكه منظورم اين بود كه بعد از انقلاب پستهاي حساسو كليدي افتاد دست طبقه خاصي به اسم روحانيون...
    بعد از فوت امام خميني هم كه بدو دسته تقسيم شدند حالا وارد اين بحث نميشم ...اصلا تاريخ وقوع خبرگانرو اشتباه گفتم...سوال من اينه كه امام خميني با راي مردم رهبر شد يا تائيد خبرگان????و البته بعد از رحلت امام خميني بود مطرح شد و به خبرگان ارائهشد كه قدرت فقط در دست روحانيون نباشه و متخصصان غيرمجتهد بتوانند به مجلس خبرگان راه يابند... بهرحال اين خبرگانيكه شما خيلي روش صحه ميذاريد شبهه هاي فراواني درباره ساختار، عملكرد و انتخابات مجلس خبرگان وجود داره ... شما به اينترنت مراجعه كنيد و ببينيد كه چطوردرباره اين شبهات صحبت شده بعنوان مثال چرا خبرگان فقط از يك قشر خاص تشكيل شود، درحالي كه فقاهت يكي از شرايط رهبر است و شرايط ديگري نيز در او معتبر است.» بنابراين «انحصار خبرگان به مجتهدين با شرايط معتبر در رهبري سازگاري ندارد.» بلكه «انحصار خبرگان در فقها، مخالف قانون اساسي، ناقض حقوق مردم و خلاف شرع است و باعث افت توان نظارت مجلس خبرگان مي گردد. چنين مجلسي، نه مي تواند رهبر را تشخيص دهد و نه مي تواند او را عزل كند.» از اين رو «جاي سؤال هست كه چرا به تعداد محدود، مثلاً ده نفر از كارشناسان عادل متخصص در علوم سياسي و مديريت و مانند آن، جزو خبرگان نباشند و خبرگان را در شناخت صفات و شرايط ديگر غير از فقاهت، ياري رسانند و چرا از اين ذخاير علمي كشور استفاده نشود؟»منبع روزنامه كيهان

    وسوال بعدي من كه يه بحثيست مربوط به مطلق و نسبي بودن قدرت رهبر اينه كه ايا حضور خبرگان نقش رهبر مسئله اختيار مطلق رهبر رو تبديل به اختيار نسبي نميكنه???ببينيد من چندبار اين سوالو طرح كردم و هنوز جوابي نشنيدم ....
    وشبهه بعدي اينه كه اهل تسنن زورو غلبه روهم جز مشروعيت حكومت اسلامي ميدونستن ايا شيعه هم بايد همين راهو دنبال كنه???يا اينكه اگرحکومتى به زور و قهر هم بر جامعه غلبه پيدا کرد، مشروع نيست و اطاعت از او اطاعت از اولى الامر نخواهدبود . درپيشينيان اهل سنت به شدت براين موازين تکيه ميكردندو زور و غلبه را هم براش توجيه هاي مختلف درست ميكردن... بنظر ميادكه از نقطه نظر اسلامي و با توجه به راه و روش ائمه , راي و گزينش مردم تعيين کنندست نه تشريفاتى و سازوکاري كه در خبرگان وجود داره ولي اگر مردم واقعا خبرگانرو تعيين كرده باشن ولي منتخب مردم حكمش با واسطه نافذه....حالا سوال مهم ديگه بنده اينه كه اگر اين خبرگان درست كار نكرد و خود پارو از فرامين الهي بيرون گذاشت حتي يكي از اعضاي اون چه كسي بر او و يا بر ان گروه نظارت ميكنه و ميتونه اهارو عزل كنه????
    وتا كي مردم بايد شاهد انتخابات ناكام باشن????

    به وب سايت معرفي شده هم حتما مراجعه ميكنم...شما هم موفق باشيد
    + مقداد 

    (نظريه ولايت مطلق فقيه نظر امام خميني بود و بعد از رحلتشون دنبال نشد و خبرگان بوجود اومد...)..... خبرگان رهبري در سال 1358 بوجود اومد نه بعد از رحلت امام (ره) ......

    + مقداد 

    ضمنا بنده خدمت شما علاوه بر كتابها سايتهايي رو هم معرفي كردم ...... سايت انديشه قم علاوه بر پاسخ شبهات به سوالات كاربران هم جواب ميده .......

    http://www.andisheqom.com/Files/velayat.php

    موفق باشيد

    + مقداد 

    ( قدرت افتاد در دست يك طبقه خاص طبقه اي كه نه به شرط تقوي , و بشرط عالم بودن , بلكه صرفا بشرط حوزوي بود بايد وارد ميدان قدرت ميشدند) ...... چقدر خوب بود بجاي اينكه بدون آگاهي چيزي بنويسيد ابتدا تحقيق ميكرديد بعد نظر ميداديد ...... بهتره ابتدا شرايط صلاحيت خبرگان رو بخوانيد بعد اينچنين بنويسيد .....

    الف – اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي

    ب – اجتهاد

    ج – بينش سياسي و اجتماعي و آشنايي با مسائل روز

    ه - نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي

    علاوه براين از افراد كانديد امتحان علمي نيز گرفته ميشود .....

    + مقداد 

    سلام و عرض ادب

    درسته امام خميني فرمودند که ميزان راي مردم است ولي ايشون تاييد رئيس جمهور را در تاييد ولي فقيه ميدانند .(.اگر رئيس‌جمهور با نصب فقيه نباشد طاغوت است)..... رئيس جمهوري که با راي مردم انتخاب شده ........

    اما در مورد اينکه چرا مردم ولي فقيه رو انتخاب نميکنند ....... اگه يک نگاه به کشورهاي ديگر بکنيد ميبينيد در بسياري از کشورهاي غربي و ديگر کشورها رئيس جمهور با راي مردم انتخاب نميشود بلکه با راي مجلس انتخاب ميشود .....ولي چون نظر شما در مورد کشور ما است کاري به اين موضوع نداريم .....

    آيا مردم عامه توانايي تشخيص در مورد اين انتخاب رو دارند ؟؟؟؟ آيا تاکنون تمام راي مردم درست بوده ..... بني صدر که يادتون نرفته ......همين خود شما در مورد آقاي رفسنجاني انتقاد داشتيد .... در واقع انتخاب ايشون رو مورد انتقاد قرار داديد ..... در حاليکه ايشون با همان سيستمي که شما تاييد ميکنيد ( راي مردم و يا اکثريت ) انتخاب شدند ....... به همين دليل و به دليل اينکه وظيفه ولي فقيه سنگين و حساس است خبرگان يک ملت او را به قول شما انتخاب ميکنند ...... وقتي قرار است رئيس فدراسيون فوتبال انتخاب شود آيا هرکسي ميتواند راي بدهد ؟؟؟؟ فقط افراد متخصص در امر ورزش فوتبال راي ميدهند ..... براي انتخاب فقيه هم فقها راي ميدهند نه همه مردم ...... اگر اينطور باشد که مردم بايد براي تمام وزراي يک دولت هم راي بدهند ...... بايد براي تمام قوانيني که قرار است تصويب شود هم بايد راي بدهند ...... مردم نمايندگان مجلس را انتخاب ميکنند بعنوان وکلاي خودشان تا اين وظايف را انجام دهند ...... خبرگان را هم انتخاب ميکنند تا وظايف مشخصي از قبيل انتخاب رهبري و نظارت بر رهبري را انجام دهند ......

    + sara 
    BODY { BACKGROUND-POSITION: left top; MARGIN-TOP: 0em; FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 12pt; MARGIN-BOTTOM: 0em; MARGIN-LEFT: 4em; BACKGROUND-REPEAT: repeat-y; FONT-FAMILY: "Arial"; BACKGROUND- } P.msoNormal { BACKGROUND-POSITION: left top; MARGIN-TOP: 0em; FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 12pt; MARGIN-BOTTOM: 0em; MARGIN-LEFT: 4em; BACKGROUND-REPEAT: repeat-y; FONT-FAMILY: "Arial"; BACKGROUND- } LI.msoNormal { BACKGROUND-POSITION: left top; MARGIN-TOP: 0em; FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 12pt; MARGIN-BOTTOM: 0em; MARGIN-LEFT: 4em; BACKGROUND-REPEAT: repeat-y; FONT-FAMILY: "Arial"; BACKGROUND- }
    كي من از مفهوم ولايت فقيه فرار كردم???ايا اينهمه صحبت يعني فرار يا رجوع به حقيقت?!!!برادر من وقتي ميگم شما با برچسب زدن تخطئه ميكنيد حالا يا خوداگاه يا ناخوداگاه قبول نداريد...شما گفتيد ولايت مطلق فقيه من گفتم فعلا مطلق بودنش با مسئله اجتهادومسئله خبرگان بصورت نسبي در اومده...فن اجتهاد اصلا چون تابع شرايط زمانو مكانه نسبيه بهمين لحاظ هم هست كه خود اقايون ميگن بايد فقيهان ديگه اي به كار رهبر نظارت داشته باشن(خبرگان)
    نظريه ولايت مطلق فقيه نظر امام خميني بود و بعد از رحلتشون دنبال نشد و خبرگان بوجود اومد...مسئله فقيه بودن رهبر يكي از اجزائ و شرايط رهبري بوده ...ولي مسئله اصلي اينه كه ولي حتي اگر فقيه هم باشه و حتي اگر به اذن امام زمان بر مردم حق حكومت داشته باشه اما مردم با او همكاري نكنند و به او ايمان نيارن به اهداف الهي خود نميتواند برسد...كما اينكه امامان ما با اينكه حق حكومت داشتند اما چون مردم اونهارو تنها گذاشتند انها به هدف خود نرسيدند ...ولي هيچيك از امامان ما با زور سرنيزه مردمرو وادار به اطاعت و اجراي احكام دين نكردند....بالعكس بني اميه همينكارو كرده تشيع صفوي همين كاررو كرده ....ولي فقيه بايد پشتوانه مردمي داشته باشه تا بتونه حكومت الهيرو ترويج كنه...مشروعيت ولي فقيه براي حكومت لازمه ولي كافي نيست و وقتي خواست خدا و خواست ملت با هم يكي شد اونوقت ولي ميتونه ضامن اجراي اين خواست بشه و به اهداف الهي جامعه عمل بپوشونه...اما اگر اموزش صحيح به مردم داده نشه و اگر جو اعتماد بين مردم و رهبر بوجود نياد رهبر حتي اگر حق مطلق داشته باش به هدفش نميرسه....شما خودتون مثال خوبي زديد اگر شما مريض بشيد و بشما بگن بايد بريد پيش دكتر ايكس و او حاذقه و شما ميريد اون دكتر بر بيماري شما و بهبود بخشيدنتون ولايت مطلق داره اما اگر شما رهنمودهاي اورو بكار نبريد صرفا به اين دليل كه ميخواسته بزور دوا تو حلقتون بريزه اونوقت نه دكتربه هدف ميرسه اون بيمار فقط بدليل نبودن رابطه صحيح....چرا راه دور بريم همين نماز مگه واجب نيست ولي خدا هيچ فرشته ايرو با چوبو چماق نذاشته بالاسر يه مسلمون كه نماز بخونه با اينكه همه مسلمونا ميدونن نماز چه منافعي داره اگه نخونن بخودشن ظلم كردن ...اطاعت از ولي فقيه واجبه اصلا ميگيم عين نمازه ...ولي اين دليل نميشه كه ولي فقيه بزور بخواد حكومت كنه چرا ???براي اينكه در انصورت مردم از او اطاعت نميكنن و به اهدافش نميرسه...
    باز هم تكرار ميكنم هر كسيكه زمامدار مسلمينه , حتي اگر مشروعيتشرو از خداوند گرفته باشه ,بايد مردم با او همراهي كنند والي در هدفش شكست ميخوره پس ميزان مهم راي ملته, ملت هم فقط صالحين نيستن همه ملت اگر نيازهاي مردم برابر درنظر گرفته نشه مردم همكاري نميكنن... و ولي فقيه اگر بخواد تبعيض قائل بشه و همش خوديو غير خودي كنه براي خودش دشمن ميتراشه...پس بهتره ولي فقيه دلسوز همه باشه وخود رو جزئي از كل ببينه..درست بهمون نسبت كه وقتي زن يهودي كتك خورده ميره پيش حضرت علي او ميگه مسلمونااز اين بيغيرتي بايد بميرن....
    پس مسئله مطلق يا نسبي بودن يه چيزه ...مسئله مشروعيت الهي و حق حكومت ولي يه مبحثه...مسئله ايجاد حكومت اسلامي و اجراي احكام به جبر يا به اختيار يه بحثه...مسئله اعتماد بين رهبر و مردم يه چيزه.....برابر دانستن همه ملت در امورات اجتماعي ,وحق حياتو حق راي براي همه قائل شدن يه مبحثه...وووو با توجه به اينكه اصلولايت فقيه مثل اصل امامت قابل استدلال عقلي هست نبايد از اينگونه بحثها هراسيد و فوري فكر كنيم دشمندر كمين نشسته تا از سخنان امثال ما بل بگيره...ولي فقيه براي عدم حضور طاغوته كه بايد وجودداشته باشه و ولي فقيه هيچوقت سنت طاغوترو دنبال نميكنه...اومقرب ترين ولى خدا, بهترين مدير جامعه بايد باشه و نقشش بايد واقعي باشه...معاويه و هارون هم ميگفتن ما ولي مسلمين هستيم و مسلمين بايد از ما اطاعت كنند حتي اونها امامانرو هم ميخواستن وادار به اطاعت كنن ...پس ايا اگر امامان ما در زمان خودشون از ولي امرشون اطاعت نميكردند قانون خدارو ميشكستند يا قانون حقرو اجرا ميكردند????اينكه چه كسي ولي و اسلام شناس برتر هست اين وظيفه يك مومن هست كه اورو امامشرو بشناسه و از او اطاعت كنه ...برگرده ديني مردم سوار شدن خيلي اسونه و اينكه با استفاده از احساسات مذهبي مردم قدرت رو بدست بگيريم عشق مردم به دين يه چيز فطريه و براي همينم هست كه دكان دين هميشه پرفروشترين دكانهاست اما بايد ديد چه كسي ديندار واقعيست و چه كسي حاضره در راه دين خدمت واقعي كنه.....شب بخير
    + sara 
    ...تمام مطالبو با دقت خوندم ...چرا فرار???از كي به كجا???جامعه بيمار و مضطربو بي تفاوت با اينهمه ناهنجاري روحي و رواني نميدونم اگه شما به اين ميگيد فهم و درايت كه پس اصلا بهتره بجاي بحث ولايت فقيه بپردازيم به بحث اموزشو پرورش تو اين جامعه كه همه مشكلات يه جامعه برميگرده به اون....ميدونيد وابستگي از هر نوعش بده حتي اگر اين وابستگي به يه فكر باشه گاهي وقتا وابستگيهاي احساسي و فكري ماست كه نميذاره واقعيتهارو بپذيريم و روش مطالعه كنيم...مطالعه كردن به اين مفهومه كه شما بشيني به واقعيات نگاه كني و بدون دخالت فكر يا احساس اونارو ثبت كني اينكه شما يه كتابي يا روزنامه اي ميخوني كه از اول تا اخرش تئوريو نظريه پردازيو ايده ال گراييو شعار هست هيچكدوم گواه بر اين نيست كه اون جامعه با اون تئوريا و شعاره سالموشاده و استعداداش داره از قوه به بالفعل ميرسه....چرا چون شعارو تئوريو نظريه اينا براي اموزش كافيه ولي براي پرورش نه....گفتم ما تو اخلاقو پرورشه كه كم مياريم...و اين كمبودارو با ايشالله ماشالله ميخوايم جبران كنيم...اخرش هم كه خيلي بهمون فشار بياد يه برچسب كافر ضد ولايت فقيه شيطان صفت ووووبهمديگه ميزنيم و خودمونرو از زير بار مسئوليت فكر كردن خلاص ميكنيم ...يعني اينطوري راحت تريم ...طرف هنوز حرف تو دهنش نيومده و نجوييده و مزه نكرده ما قصاصش ميكنيم...اينه اين اموزشي كه طي اين سي سال از اسلام ياد گرفتيم...اينو جدي ميگم ما قبل از هر بحثو هر فكري بهتره اول بريم سراغ تئوري شعور بريم سراغ اخلاقيات بعد وارد بحثاي ديگه بشيم...ادم يه لقمه غذاهم ك ميخواد بخوره بايد كلي اونو بجوه ...چطور درباره پذيرفتن يه فكر نبايد اين كار رو بكنيم ??چطوري واقعا ممكنه يه فكريكه كل هستيو حيات ما رو ميگيره و كل شعور ما در طول زندگي ازش متاثر ميشه خيلي راحت اونو وارد دستگاه گوارش روحمون ميكنيم....مگر نه اين كه پيامبر فرمودن هر حرفي كه ديديد با عقل سازگار نيست يا سازگاريش كمه بدونيد كه از ما نيست...يعني اينكه برادر من اسلام باافكار مبهم سازگار نيست...بابا نيست....اسلام دين فكره ...دين شعوره هماهنگ با كل هستيه و نه فقط با يه قشر خاص...اسلام رحمت للعالمينه...اسلام دين اگاهيه كه درش تك تك انسانها مسئولن....و قران كتاب مبين و روشن ونه پيچيده كه بقول شما شاخوبرگ زيادي بهش بدن...قرار بود تا دو سه روز ننويسم ولي شايد بازم نوشتم ...l
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. منكر مشكلات نيستيم چون در اين جامعه داريم زندگي مي كنيم. شما داريد از مفهوم بلند والهي ولايت فقيه فرار مي كنيد. فرار به سوي احساسي كردن وشاخ وبرگ بي خود دادن به موضوع. اگر مفهوم اصلي ولايت فقيه رو قبول داريد بحثي نداريم. بنده به شخصه اگه ايرادي ببينم بر حسب وظيفه به هركسي كه برگرده تذكر مي دهم حتي رهبر و مقتداي عزيزم كه در قلب و روي چشمانم جا دارند. ناهنجاري ها دلايل بسياري دارند كه در مجال اينجا نيست كه بهشون بپردازيم. وابستگي هميشه بد نيست. به عنوان مثال به فرض وابستگي اينجانب به يك پزشك متخصص رو نمي شه بد پنداشت براي درمان يك بيماري كه در تخصص يك پزشك متخصص است. يا وابستگي يك مادر به فرزندش يا بالعكس. پس با كمي تأمل و فكر(كه خيلي بهش اشاره مي كنيد و در هر مطلبتون بارها ديگران رو سفارش به استفاده از فكرشون مي فرماييد!) در مي يابيد كه برعكس نظر شما وابستگي گاهي خوبه و لازم. اسلام خوشبختانه براي همه ي امور از اصل اساسي حكومت گرفته تا يك امر شخصي مثل نظافت شخصي راه و چاه نشون داده. منتها افرادي كه مي خوان اسلام رو ناتوان بيانگارند اونرو افكار مبهم و نام مي دهند كه همين نوع تفكر ناشي از يا جهلشونه يا علم دارند به توانايي اسلام اما خودشون رو مي زنن به كوچه علي چپ كه بيشتر معاندين از نوع دوم هستند. (منظورم از معاندين شما نيستيد چون گاهي مي بينم كه آيات رو خوب متوجه مي شيد و درك بالايي داريد.)
    + *-* 

    سلام

    اي ول بابا

    خوشم مياد داداش كم نمياري

    + سارا 

    سلام خدا قوت مويد باشيد

    به خاطر پاسداري از ولايت فقيه

       1   2      >