سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

.:: یا قاضی الحاجات ::.


 * * * دهه ی کرامت و رضویه مبارک * * *

 

*تعریف «مثبت اندیشى»

خوش‏بینى را مى‏توان، استفاده کردن از تمامى ظرفیتهاى ذهنىِ مثبت و نشاط انگیز و امیدوار کننده در زندگى، براى تسلیم نشدن در برابر عوامل منفى ساخته ذهن و احساسهاى یأس‏آورِ ناشى از دشوارى ارتباط با انسانها و رویارویى با طبیعت دانست.(1) در یک کلام، مثبت‏اندیشى را مى‏توان «داشتن امید همیشگى به یافتن راه حل» و به تعبیر شایع، «خوش‏بینى» نسبت به جهان، انسان، و خود برشمرد.

*ارزش «مثبت اندیشى»

حضرت محمّد - که درود خداوند بر او و اهل بیت پاکش باد - فرمود: «خداوند، با نگاهى خوش‏بینانه (با قضایا) برخورد کردن را دوست مى‏دارد».(2) ایشان در جایى دیگر فرمود: «چه چیزِ نیکویى است خوش‏بینى!».(3) امیرالمؤمنین (ع) نیز پیروزى و کامیابى را در خوش‏بین بودن و فال خیر زدن مى‏داند.(4)
خوش‏بینى سبب افزایش امید و نشاط در زندگى است ؛ امیدى که زندگى بدون آن تقریباً غیر ممکن است. متفکّران بزرگ گذشته ما معتقد بودند که اگر چنانچه انسانى سرش را داخل آب فرو برد و در همان لحظه، امید از او گرفته شود، دیگر بار، رغبتى براى خارج نمودن آن از خود نشان نخواهد داد». این تعبیر - که مورد پذیرش روانشناسان بزرگ معاصر نیز هست - مثال روشنى براى نشان دادن اهمیت حیاتى امید در زندگى است.
از روشهایى که مى‏تواند در زنده کردن و زنده نگاه داشتن امید، تأثیر بسزایى داشته باشد همین خوش‏بین بودن و به جهان و جهانیان، نیکو نگریستن است (البته باید توجه شود که خوش‏بینى به معناى ساده لوحى - که هر کسى بتواند از ما سوء استفاده نماید - نیست، بلکه مراد، نگاه کردن از بالا و از منظرى وسیع‏تر از چیزى است که قبلاً مى‏نگریستیم).
افرادى که از زندگى مأیوس و دلزده هستند و اذعان مى‏کنند زندگى‏شان بیهوده است، در واقع: «چشم دارند ولى نمى‏بینند و گوش دارند و لکن نمى‏شنوند». اینجاست که راهنمایى و مداواى چنین افرادى مشکل مى‏نماید. خداوند حکیم فرمود: «آیا تو (ى پیامبر) مى‏توانى کَران را شنوا کنى، یا نابینایان را و کسى را که همواره در گمراهىِ آشکارى قرار دارد، راه نمایى؟».
(5)
و در واقع، گناه این کوتاهى فقط بر گردن خود آنهاست، نه خداوند و نه سرنوشت و نه هیچ کس دیگر!

 

*چگونه مثبت اندیش شویم؟

خوش‏بینى و عموماً مثبت‏نگرى از منظر روانشناسى خصوصاً در این اواخر از اهمیت زیادى برخوردار بوده است، و افرادى همانند «مارتین سلیگمن» از دانشگاه پنسیلوانیا و «سیکزنت میهالى» مجارستانى تبار از دانشگاه شیکاگو با برافراشتن پرچمى به نام «روانشناسى مثبت‏اندیشى» به این دیدگاه، بیشتر دامن زده‏اند.(6)



اهکار

1 . براى ایجاد خوش‏بینى و تقویت آن باید از «لحظه»ها استفاده کرد. براى استفاده بهینه از زمان در این جهت، مى‏توان از شیوه مشهور پیشنهادى امام صادق (ع) (تقسیم سه گانه نگاه به گذشته، حال و آینده) بهترین استفاده ممکن را بُرد. بدین صورت که از تجربه گذشتگان در زمان حال، استفاده کنیم تا آینده‏اى روشن، جلوه‏گر شود.(7) این، به جاى غُصّه خوردن براى گذشته و نگرانى همیشگى به خاطر آینده است.
2 . باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده نماییم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه‏هاى مورد نیاز نمانیم ؛ چرا که اوّلاً «فردا دیر است» و ثانیاً آنچه اکنون داریم، هرچه باشد، بالأخره بخشى از چیزهایى است که باید باشند. یک ضرب المثل چینى مى‏گوید: «اگر در جنگل زندگى مى‏کنى، قدر چوب را بدان» و عُرفا گفته‏اند: «هر سفر دور و درازى، با یک گامْ آغاز مى‏شود».
خوش‏بین بودن، هزینه چندانى نمى‏خواهد. فقط کافى است تصمیم و عزم جدّى در کار باشد.
به قول نویسندگان کتاب «رمز موفقیت»، اگر بر این باور باشیم که «ما وارثان بحقّ مُلک الهى هستیم» و همواره با این نگاه، حرکت کنیم و بیندیشیم، تمامى آرزوهاى ما به تدریج، جامه عمل خواهند پوشید.
(8)
3 . بعد از توجّه به زمان و گرفتن تصمیم قاطع، نوبت به مرحله عمل (یعنى شروع «مثبت اندیشى» در عرصه رفتار) مى‏رسد و یکى از بهترین شیوه‏هایى که در این مرحله مى‏تواند بسیار مثمر ثمر باشد، «تلقین» است.
دکتر «امیل گوئه» معروف‏ترین فردى است که کاربرد این تکنیک را مطرح نموده است. اساس این تکنیک بر استفاده از ضمیر ناخودآگاه استوار است؛ یعنى اینکه به واسطه تلقین نمودن، افکار مثبت و شادى‏بخش را هوشیارانه به اندرون خود بکشیم و براى حفظ و بقاى آنها کوشش نماییم و افکار منفى و بدبینانه و مبتنى بر توهّم و خیالات واهى و وسوسه‏ها و کوته‏نظریها را دور بریزیم و به یاد داشته باشیم که شادى و نشاط واقعى و پایدار، در درون خود ماست. پس آن را به وسیله تلقین و ابزارهایى از این قبیل، از درون خود، جستجو نماییم.
این نکته را نیز توجه داشته باشیم: همچنان که تلقینِ مسائل مثبت به خود و دیگران در زندگى، از جمله نگاه خوش‏بینانه به اطراف و مسائل، زمینه‏ساز به وجود آمدن زندگى آرمانى مى‏شود، تلقین منفى نیز مى‏تواند اثرات بسیار مخرّبى را از خود به جاى بگذارد. از باب نمونه پیامبر اکرم فرمود: «کذب را تلقین نکنید ؛ چرا که شما را گرفتار خود مى‏کند» و در ادامه فرمود: «پسران یعقوب - که درود خدا بر او باد - نمى‏دانستند که گرگ، انسان را مى‏خورد، تا اینکه پدرِ آنها، فال بد زد و این مطلب را ناخواسته به آنها تلقین نمود وهمین، سبب شد که انگیزه‏هاى بدى در آنها بیدار شود ومرتکب چنان ادعاى دروغینى شدند».
(9)




1. نگرش مثبت، اِلوود همپتن، ترجمه: فهیمه نظرى، مؤسسه ایزایران، 1381ش، ص 11.
2. عوالى اللئالى، ج 1، ص 291، ح 155.
3. مسند الشهاب، ج 2، ص 261، ح 822 .
4. غرر الحکم، ح 4466.
5. سوره زخرف، آیه 40.
6. تحف العقول، ص 324.
7. بحارالأنوار، ج 12، ص 221.
8. اینترنت، والتر اندرسون، ترجمه: سید سعید علوى نایینى.
9. رمز موفقیت، دیل کارنگى و جیمز آلن و الا وایلر، ترجمه: محمدجواد پاکدل و مسعود میرزایى، نشر پارسا، ص 162.

 

برگرفته از سایت حدیث.نت به آدرس:

http://www.hadith.net/persian/products/magazine/hadith-e-zendegi/09/009.htm

شهاب

 


[ یکشنبه 87/8/12 ] [ 10:7 صبح ] [ ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

بیاد شهدای گمنام!!! برای بچه های تفحص و برای آنهایی که به دنبال گمشده ی خود می گردند هیچ لحظه ای زیباتر از لحظه ی کشف پیکر شهید نیست. اما زیباتر از آن لحظه ای است که زیر نور آفتاب یا چراغ قوه پلاکی بدرخشد. در طلاییه وقتی زمین را می شکافتیم پیکر مطهر شهیدی نمایان شد که همراه او یک دفتر قطور اما کوچک بود ؛ شبیه دفتری که بیشتر مداحان از آن استفاده می کنند. برگ های دفتر به خاطر گل گرفتگی به هم چسبیده بود و باز نمی شد . آن را پاک کردم . به سختی بازش کردم بالای اولین صفحه اش نوشته بود: عمه بیا گمشده پیدا شده!
لینک دوستان
امکانات وب