|
بسم الله الرّحمن الرّحیم اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ نَبیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ حَبیبِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ خَلیلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ صَفیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ أَمینِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ خَیرِ خَلقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ أَفضَلِ أَنبِیاءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِکَتِهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ خَیرِ البَرِیَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یاسَیِّدَةِ نِساءِ العالَمینَ مِنَ الاَوَّلینَ وَالاخِرینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یازَوجَةَ وَلیّ اللهِ وَخَیرِ الخَلقِ بَعدَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یاأُمَّ الحَسَنِ وَالحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ أَهلِ الجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها الصِّدّیقَةُ الشَّهَیدَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُهاالرَّضِیَّةُ المَرضِیَّةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُهاالفاضِلَةُ الزَّکِیَّةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها الحَوراءُ الاِنسِیَّةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها التَّقِیَّةُ النَّقِیَّةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها الُمحَدَّثَةُ العَلیمَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها المَظلومَةُ المَغصُوبَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ أَیَّتُها المُضطَهَدَةُ المَقهُورَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یافاطِمَةُ بِنتَ رَسُولِ اللهِ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ
حضرت محمّدصلّى الله علیه وآله و فاطمه علیهاالسّلام از سخنان و شیوه رفتار پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله با فاطمه زهراى مرضیهعلیهاالسّلام پى مىبریم که علاوه بر محبّت فطرى پدر و فرزندى، ملکات انسانى و فضایل معنوى، دیندارى و پارسایى امّالائمّه حضرت فاطمهعلیهاالسلام موجب اصلى جلالت و عظمت قدر آن بزرگوار نزد پدر بوده است. محدّثان و مفسران قرآن در باب عظمت کفو ولایت و مصداق روشن: «انا اعطیناک الکوثر». روایات متعددى نقل کردهاند که در این جا به ذکر چند نمونه از تفسیر روضالجنان (ابوالفتوح رازى) و تفسیر کشفالاسرار میبدى اکتفا مىشود. 1 - حضرت فاطمه سلام الله علیها مادر امامان در خبر است که رسول خدا(ص) نزد خدیجهعلیهاالسّلام بود و او سخن مىگفت. رسول خدا(ص)فرمود: یا خدیجه من تکلمین؟ با کى سخن مىگویى؟ گفت: اى رسولالله با این جنین که در شکم دارم. رسول گفت: بشارت باد تو را که جبرئیل مرا بشارت داد که مادینه است و مادر امامان است.» 2 - خانه ی فاطمه علیهاالسّلام اتاقى گلین و کوچک با معنویتى بىکرانه است که تجلّیگاه نور الهى و مصداق بارز آیت قرآنى «فى بیوت اذن الله» است. «یک روز رسول -علیهالسّلام- این آیت مىخواند مردى برخاست و گفت: این خانهها کدام است؟ گفت: بیوت الانبیاء، خانههاى پیغامبران است. ابوبکر برخاست و گفت: یا رسولالله خانه فاطمه و على از این جمله هست؟ گفت: هو من افاضلها، خانه ایشان فاضلترین خانههاى ایشان است.» 3 - محبّتحضرت محمّدصلّى الله علیه وآله و اطاعت فاطمه علیهاالسّلام علاقه و احترامى که رسولالله نسبتبه فاطمهعلیهاالسلام اظهار مىداشتند در تاریخ رابطه پدر و فرزندى بىنظیر است. از جمله عادتهاى پیامبر اکرم چنان بود که در ابتدا و بازگشت از سفر به دیدار فاطمهعلیهاالسلام مىرفتند، روزى پیامبر اکرم به دیدار فاطمهعلیهاالسلام رفتند و آن روز بر در سراى گلیمى خیبرى آویخته بود، چون آن را دیدند، بازگشتند، فاطمهعلیهاالسلام برخاست و به حجره رسول آمد و از سبب پرسید؟ حضرت فرمودند: «یا فاطمه من بر عادت آنجا آمدم و لکن در سراى تو بر رسم جباران دیدم پرده فروگذاشته بازگشتم [فاطمهعلیهاالسلام] برفت پرده از در سراى دور کرد.» در ابتداى دعوت پیامبر اکرم به اسلام کفّار دندان مبارک حضرت را شکستند و خاک و پلیدى بر او مىریختند و حضرتش را ساحر و کاهن و مجنون مىخواندند. در تفسیر آیه مبارکه «ان الذین یؤذون الله ورسوله». (سوره احزاب /57) از قول عبدالله مسعود نقل شده است که گفت: «دیدم رسول خدا را در مسجدالحرام سر به سجود نهاده که کافرى شکنبه شتر میان دو کتف وى فروگذاشت رسول سر از زمین برنداشت تا آن گه که فاطمه زهراعلیهاالسلام بیامد و آن از کتف وى بینداخت.» 5 - فاطمه زهراعلیهاالسّلام و اندوه پیامبر اکرم (ص) آن روز که جبرئیل آیه «ان جهنم لموعدهم اجمعین» (سوره حجر /43) را آورد حضرت اندوهناک شدند و بسیار گریستند و هیچ کس از صحابه زهره نداشت که از سر آن تاثر شدید جویا شود. عبدالرحمن عوف مىدانست که رسول خدا به دیدار فاطمه آسایش مىیابد از حضرت فاطمه درخواست نمود تا از پیامبر اکرم سبب این اندوه بزرگ را بپرسد. پیامبر در جواب به فاطمهعلیهاالسلام فرمودند: چه پرسى از آنچه وهم و فهم هیچ کس بدان نرسد؟ چون حضرت اشارهاى به ابواب جهنم و چگونگى درکات دوزخ کردند «فاطمهعلیهاالسلام بیفتاد و بیهوش شد چون به هوش باز آمد گفت: «الویل الویل لمن دخل النار». چون قریش پیمان حدیبیه را شکستند ابوسفیان را براى عذرخواهى نزد پیامبر فرستادند. او خواست از علاقه پیامبر به حضرت فاطمه به نفع خود سود جوید این بود که به در خانه فاطمهعلیهاالسلام رفت و ماجرا را گفت، آن حضرت به او گفتند: «این کار بزرگتر از آن است که حدیث زنان در آن گنجد.» مفسّران قرآن کریم آیه «ویسئلونک عن الیتامى» (سوره بقره /55) را تاکیدى به «اصلاح کار و مال» و نیکى به یتیمان دانستهاند. «روزى مهتر عالم یتیمى را دیدند که کودکان او را سرزنش مىکنند و او مىگرید و در خاک مىغلتد، چون حضرت سبب درماندگى او را پرسیدند. گفت: پدرم روز احد کشته شد، خواهرم فرمان یافت و مادرم شوهر کرد و مرا براند حضرت رسول گفتند: اى غلام اندوه مدار من که محمدم پدر توام و فاطمه خواهر تو و عایشه مادر تو... آن گاه مصطفى دست وى گرفت و به خانه فاطمه برد و گفت: یا فاطمهعلیهاالسلام این فرزند ماست و برادر تو، فاطمهعلیهاالسلام برخاست و او را بنواختخرما پیش وى بنهاد...» 8 - حجاب حضرت زهراعلیهاالسّلام پوشیدگى زن از دید نامحرم یک فرمان قرآنى است. در گذشته براى بیان این مفهوم خصوصا در فقه واژه «ستر» را به کار مىبردند. سعدى شاعر خوشسخن هم در معرفى زن پارسا چنین گفته است: زجانش برون جوهر افتاده بود ز خاتم ورا گوهر افتاده بود
به روی زمین دلبر افتاده بود به راه خدا رهبر افتاده بود به خاک اندرون اختر افتاده بود به دریای خون مادر افتاده بود خزان گشته گل گلپر افتاده بود همه هستی حیدر افتاده بود چو پربسته و شهپر افتاده بود ز بازو شکسته پر افتاده بود حسینش شرر بر سر افتاده بود ز بالای شه افسر افتاده بود به سوی دگر دفتر افتاده بود که صدیقه ی محشر افتاده بود
[ یکشنبه 90/1/28 ] [ 7:23 صبح ] [ ]
[ نظر ]
|
|
[ و نوشتم بیاد دوست شهیدم غلامرضا زوبونی ] |