|
.:: یا ذالجلال و الاکرام ::.
یکى از فواید اجتماعى روزه، تذکّر و یاد کردن حال فقرا و طبقه محروم و توجّه به شرافت نفس و علوّ طبع بى نوایان صابر و شکیبا است. اگر روزه دارِ متمکّن و توانگر فقط در ماه رمضان به صبر و شکیبایى مى پردازد و از خوردن غذاهاى لذیذ و اعمال غریزه ی جنسى خوددارى مى کند، فقیر و محروم صابر و با ایمان، علاوه بر اجراى برنامه ماه رمضان در دوره سال، بر محرومیّت هایى که دارد صبر مى کند و از حدود شرع تجاوز نمى نماید و زبان به شکایت از خدا نمى گشاید و به مال کسى چشم طمع ندوخته و به اغنیاء و ثروتمندان حسد نمى ورزد. پس روزه دار توانگر و فهیم در مى یابد که چه بسا این دسته از فقرا و محرومین مؤمن به واسطه صبر بر محرومیّت ها در قوّت اراده و شرافت طبع و بلندى همّت بر او فضیلت داشته باشند؛ زیرا هر چه کام گیرى هاى نفسانى بیشتر باشد و طبع، معتاد به هواپرستى، و مشغول به التذاذات جسمانى شد، مقاومت در برابر آن دشوارتر، و اراده ضعیف تر و توانایى انسان به تحمّل مشکلات و سختى ها و اقدام به اعمال نیک و بزرگ کمتر مى شود. چنان چه در تاریخ بزرگان دیده شده و به تجربه نیز ثابت گردیده، در خاندانی که با ناز و نعمت فراوان خو گرفته باشند، افراد برجسته، با همّت، شجاع و با اراده کمتر پیدا شده و در خانواده هایى که با اختیار یا بدون اختیار، به ترک لذایذ و بى اعتنایى به امور مادّى و تن پرورى مبادرت شده، نوابغ و مردان باشخصیّت و با اراده، بیشتر ظهور کرده اند البته در هر دو مورد استثنائاتی هم وجود دارد . پس، روزه دار هم به عزّت نفس و شرافت فقراى فاضل آگاه گشته و هم از سختى و رنج آن طبقه محروم اجتماع، خبردار مى شود و به فکر کمک به آن ها مى افتد. در حدیث است که حمزة بن محمّد به حضرت امام حسن عسکرى علیه السّلام نوشت: چرا خداوند روزه را واجب فرموده؟ پاسخ رسید: * لِیَجِدَ الغَنِىُّ مضَضَ الجُوعِ فَیَحنُو عَلَى الفَقِیر . براى این که توانگر درد گرسنگى را بیابد و به فقیر عطوفت نماید. و از حضرت صادق علیه السّلام ـ روایت است که فرمود: اِنَّما فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ لِیَستَوِى بِه الغُنِىُّ وَالفَقِیر . خداوند روزه را واجب گردانید تا به وسیله آن غنى و فقیر مساوى گردند.
اللهم عجل لولیک الفرج. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
[ شنبه 87/6/23 ] [ 5:19 عصر ] [ ]
[ نظر ]
|
|
[ و نوشتم بیاد دوست شهیدم غلامرضا زوبونی ] |