|
.:: بسم الله ربّ الشّهداء و الصّدّیقین و الصّالحین ::.
نقاشی هایی که توسط شهید دکتر مصطفی چمران کشیده شده اند:منبع: www.drchamran.com [ سه شنبه 90/3/31 ] [ 10:59 عصر ] [ ]
[ نظر ]
شرایط اعتکاف :روزه در اعتکاف :کسانی که به هر علتی نمی توانند روزه بگیرند از توفیق اعتکاف محرومند. مثل مسافر یا کسی که روزه برای او ضرر دارد البته هر نوع روزه ای ( واجب ‚ مستحب ‚ قضاء ‚ نیابتی و000) برای صحت اعتکاف کافی است . مسافر می تواند با نذر سه روز روزة در سفر اعتکاف کنند هر چند که نمازش شکسته است . مدت اعتکاف :معتکف باید حداقل سه روز کامل از طلوع فجر روز اول تا اذان مغرب روز سوم در حال اعتکاف باقی بماند. دو روز اول اعتکاف مستحب است و اگر کسی بخواهد می تواند از حال اعتکاف خارج شود . اما اگر دو روز کامل به قصد اعتکاف در مسجد بماند روزه روز سوم بر او واجب می شود و باید در حال اعتکاف باقی بماند. اجازه ولی :
محرمات اعتکاف :
توجه:
زمان اعتکاف :
نیت اعتکاف :
وقت نیت اعتکاف :نیت از ابتدای طلوع فجر روز اول است و تأخیر آن از طلوع فجر جایز نیست ، ولی اگر قبل از طلوع فجر هم نیت کند اشکال ندارد. مکان نیّت اعتکاف :در وقت نیت اعتکاف باید در مسجدی که بنا دارد در آن معتکف شود حضور داشته باشد ولی اگر ابتدا طلوع فجر برای تجدید وضو و یا به جهت ضرورت دیگر خارج شده است می تواند نیت کند. مکان اعتکاف:اعتکاف باید در مسجد باشد بنابراین در غیر از مسجد مثل نمازخانه و مصلی ها (اگر مسجد نباشد ) و000 اعتکاف صحیح نیست و بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی (ص)، مسجد کوفهو مسجد بصره اعتکاف باید در مسجدی که جامعیت دارد انجام بگیرد. خارج شدن از مسجدمحل اعتکاف:خارج شدن از مسجد جایز نیست مگر به جهت ضرورت عقلی ، عرفی و شرعی مثل مراجعه به پزشک در موارد اضطرار و دستشویی (ضرورت عقلی ) و عیادت بیمار و تشییع جنازه در صورتی که میت با او نسبت داشته باشد ( ضرورت عرفی) و غسل کردن و وضو گرفتن (ضرورت شرعی) ، خروج برای درس و مباحثه و تبلیغ و این گونه امور ، خلاف احتیاط است.
آثار اخروی اعتکاف : آمرزش گناهان : (توبه) "وَ مَن اعتَکِف ایماناً وَ احتِساباً غَفَرَ لَهُ ما تَقّدَمَ مِن ذَنبِهِ" اعتکاف از روی ایمان و یقین، باعث مغفرت معتکف می شود. نزدیکی به خدا: در حدیث معراج، خداوند از پیامبر خود سؤال می کند "آیا از آثار گرسنگی و سکوت و خلوت مطلع هستی؟" سپس جواب می دهد که، "یکی از آثار آن، تقرب بنده به سوی من (خدا) است."گرسنگی، سجده ، سکوت از غیر کلام خدا و خلوت، همگی در اعتکاف جمع هستند و با این اعمال به خدای سبحان تقرب می جویند. جلب محبت خدا: یکی از آثار برجسته اعتکاف، حب خداوند تبارک تعالی است "وَ الذّینَ امَنُوا اَشَّدُ حُبّاً لِلّه؛ (بقره :165) آنان که ایمان آورده اند شدیداً دوست دار خدا هستند." تحصیل بهشت الهی: "وَ الذّینَ هُم عَلی صَلواتِهِم یحافظون اوُلئِکَ هُم الوارِثونَ الذّینَ یرِثُونَ الفِردوُسَ هُم فیها خالِدوُن؛ آنان که از نمازهایشان محافظت می کنند آنان وارثان اند آنانی که بهشت را به ارث می برند و در آن جاودانند (مؤمنون : 9-11)."بی شک اگر معتکف، بتواند در ایام اعتکاف، آن طور که باید و شاید رفتار نماید و رضایت حق تعالی را جلب کند؛ به درجاتی که برای مؤمنان، در نظر گرفته شده، خواهد رسید. آثار فردی اعتکاف: تقویت اراده: از آثار حتمی اعتکاف در زندگی فردی انسان، تقویت اراده آدمی است. کسی که مدتی، بر خلاف خواست درونی خویش، خود را در محلی حبس و از بسیاری از امور چون حرف زدن در غیر امور عبادی که به طور طبیعی، تمایل به آنها دارد، پرهیز نماید، خود به خود تمرینی است برای اجتناب از بسیاری خواهشهای نفسانی دیگر. انس با معنویات: در پرتو اعمالی چون اعتکاف، کم کم ارتباط روانی خاصی بین انسان و مسجد، قرآن، نماز، نماز شب و ادعیه به وجود می آید. به نحوی که انسان مشتاق ارتباط با این امور شده دوری از آنها برایش سخت می گردد. دوری از غفلت: اعتکاف عبادتی چون نماز و به قول قرآن ذکر الله "اَقِمِ الصّلاةَ لِذِکری" (طه:14) را در بردارد. ذکر، همان دوری از غفلت است، "اِقتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُم وَ هُم فِی غِفلَةٍ مُعرِضونَ؛ رسیدگی به حساب انسانها نزدیک و مردم در غفلت به سر می برند (انبیاء :1)." تواضع و فروتنی: اگر انسان بتواند در طول اعتکاف، خود را در دایره بیکران هستی، کوچک ببیند، استکبار و غرور از او رخت بر می بندد. آثار دنیوی اعتکاف (اجتماعی) کاهش جرم و فساد: به عقیده جرم شناسان اجتماعی، بسط و گسترش مسایل معنوی، باعث کم شدن جرم و فساد در جوامع می گردد. اعتکاف در این میدان می تواند نقش مهمی ایفا کند؛ زیرا مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی ویژه ای حتی بر افراد غیر معتکف بر جای می گذارد. آشنایی و برقراری ارتباط دوستانه: حضور مؤمنین شهر در چند مسجد، فرصتی است که مؤمنان یکدیگر را بشناسند و ارتباط دوستانه پیدا نموده و از آثار اخوت اسلامی برخوردار شوند. این اثر را به راحتی می توان از لابلای خاطرات منتشر شده معتکفان به دست آورد.
اَللّــهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّـــدٍوَآلِ مُحَمَّـــدٍ وَعَجِّــل فَرَجَــهُم وَفَرَجَنَــابِهِــم. [ سه شنبه 90/3/24 ] [ 8:21 عصر ] [ ]
[ نظر ]
به وسیله مــن هشدار داده شدید و به وسیله علــى (علیه السّلام) هدایت مىیابید مأة منقبة، ص 22
*مبــارک تر از ?? عددی نیست. *اعتکاف ؛ یک فرصت برای چشیدن طعم بندگی ، یک حجّ ، نقطه عطف بندگان گنهکار برای بازگشت و ... به راحتی از دستش ندهیم. *روز ما مخلوقات قوی ، حسّاس ، مهربان ، از خودگذشته که بیش از ??% عمرمان را صرف خانواده مان می کنیم بی هیچ چشمداشت بزرگداشت و قدردانی ، برخودمان مبارک باد. جوراب هم واسه خودمان می خریم و نیاز به هدیه ی افراد بدسلیقه که معمولاً سلیقه شان فراتر از جوراب و عرقگیر نمی رود نداریم. .::: ایّام البیــض و عید سیزده رجــب ، میلاد با سعادت مولی الموحّدین ، اسدالله الغالب ، امام علــیّ ابن ابیطالب(علیه السّلام) را به محضر مبارک حضرت حجة الله،مهــدی موعود ، امام زمان (عجّل الله فرجه) و تمامی شما خوبان تبریک و تهنیت عرض می نمایم. :::.
اَللّــهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّـــدٍوَآلِ مُحَمَّـــدٍ وَعَجِّــل فَرَجَــهُم وَفَرَجَنَــابِهِــم. [ سه شنبه 90/3/24 ] [ 5:27 عصر ] [ ]
[ نظر ]
دوش در حلقه ی ما قصّه ی گیســوی تو بود تا دل شب سخن از سلســـله ی مـوی تو بود باز مشتاق کمانخــــانه ی ابــــــروی تو بود ور نه در کس نرسیدیم که از کوی تو بود فتنــــه انگیز جهان غمـــــزه ی جادوی تو بود دام راهم شکن طرّه ی هنـــــدوی تو بود
که گشـــادی که مرا بود ز پهلــوی تو بود
کز جهان میشد و در آرزوی روی تـــو بود
[ چهارشنبه 90/3/18 ] [ 10:11 عصر ] [ ]
[ نظر ]
.:: یاالله ::.
[ دوشنبه 90/3/16 ] [ 10:17 عصر ] [ ]
[ نظر ]
|
|
[ و نوشتم بیاد دوست شهیدم غلامرضا زوبونی ] |